Allmänna Villkor

Runda Humlan AB (organisationnr 559204-6386) har som grundtanke att det ska vara enkelt och trevligt att handla produkter som är bra för både dig och vår jord på vår webbshop rundahumlan.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa vår kundservice på tel 08-122 514 80 eller mejla kundservice@rundahumlan.se.

Genom att göra en beställning via www.rundahumlan.se godkänner man dessa allmänna villkor i sin helhet, liksom att man tagit del av informationen av om hur Runda Humlan AB behandlar personuppgifter och använder cookies, och detta måste man även bekräfta med en kryssruta inför varje beställning.

Runda humlan säljer varor till privatpersoner över 18 år med personnummer och företag med organisationsnummer. För att hämta ut paket krävs giltig ID-handling.

De varor som för tillfället syns i vår webbshop finns normalt på lager, men vi reserverar oss för eventuella fel i både saldo, text, bilder och priser. Vi försöker kontinuerligt rätta ev. felaktigheter.   

All information såsom text, bilder och filmer ägs av Runda Humlan AB, eller våra samarbetspartners och deras/våra leverantörer. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Runda Humlan AB.

Vi kan inte garantera att all information i text, bilder och filmer är helt korrekt, men vi lägger mycket tid på att ha så korrekt information som möjligt. Säg gärna till om ni hittar felaktigheter! Det kan resultera i en gåva! 🙂

Alla våra produkter kan användas i Sverige och har svensk märkning enligt svensk lag.

Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive lagstadgad moms. Fraktkostnad kan tillkomma, vilket syns innan utcheckning.

Betalning

Vi använder Klarnas säkra betalningstjänst Checkout i kassan. Där kan du välja mellan betalsätten direktbetalning, kortbetalning, och i vissa fall delbetalning och faktura. Mer om detta hittar du här. Klarna.se  

Ångerrätt och retur

Vi följer lagen ”Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”, vilket bl.a. ger 14 dagars ångerrätt, räknat från den dag du mottagit varan. Förutsättning för fullständig kreditering är att varan/varorna returneras i oförändrat skick i obruten förpackning.

Så här returnerar du något du ångrat:

Mejla oss på kundtjanst@rundahumlan.se eller ring vår kundtjänst dagtid 10:00-16:00,

08-122 514 80. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)

b) ditt namn och kontaktuppgifter

c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

d. Runda Humlan AB skall bekräfta att returen är tillåten och att det inte gått mer än 14 dagar sedan varorna anlände till kunden.

e. Skicka gärna varorna i samma emballage som de kom i, till följande adress:

f. Det är inte tillåtet att skicka returer som fribrev eller postförskott.

g. Om du valt att betala med faktura, men ännu inte betalat denna, måste du själv gå in på Klarnas hemsida klarna.se och flytta fram betalningsdatumet för att slippa ev. påminnelsekostnader etc.

Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på klarna.se. När vi har mottagit, kontrollerat och godkänt den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman, och om hela ordern returneras, betalar vi även eventuell fraktkostnad (ej returfrakten). Vi betalar allra senast inom 30 dagar. Vi betalar normalt på samma sätt som betalningen kom in. Kom den via kort, återbetalar vi till samma kort, annars till ditt bankkonto.

Ej uthämtade paket

Returrätten omfattar inte paket eller varubrev som inte hämtats ut innan det skickas tillbaka, vilket normalt sker mellan 7 och 14 dagar från att det anlänt till utlämningsstället. Om paket inte hämtas ut, debiterar vi för hantering, returfrakt etc. till ett maximalt belopp på 200 kr.

Om du ångrar ett köp, räcker alltså inte med att inte hämta ut det, du måste hämta ut paketet och sedan returnera det enligt rutinen som beskrivs ovan.

Leverans och transport

Vi skickar normalt varorna inom 1 vardag från att en komplett order kommit in. När de anlänt till utlämningsstället ska de normalt hämtas ut personligen. Normalt krävs legitimation vid manuell utlämning.

Reklamation

Om du har fått en felaktig eller felexpedierad vara ber vi dig att så snart som möjligt kontakta vår kundservice (kundservice@rundahumlan.se). Du har rätt till reklamation av varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning i 3 år från leveransdagen, men felet ska ha funnits redan när varan levererades. En produkt som efter leverans gått ut i datum har inte automatiskt fel p.g.a. detta. Ångerrätten gäller dock som vanligt i 14 dagar.

Runda Humlan står för returfrakten för godkända reklamationer, och den görs i samråd med Runda Humlan.

Efter att vi tagit emot den reklamerade varan och godkänt reklamationen kompenseras kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta ska normalt ske snarast och längst inom 30 dagar från det att den reklamerade varan mottagits av oss. Runda humlan har rätt att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Personuppgifter

I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen.

Informationen du lämnar om dig själv används av Runda Humlan AB och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att webbplats ska fungera så bra som möjligt, för att analysera vår trafik samt för att komma ihåg inställningar såsom din kundvagn. Vi använder både våra egna och tredjepartscookies.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Runda Humlan AB´s kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser kan Runda Humlans förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl kund som Runda Humlan rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Tillämplig lag och tvist

14.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Runda Humlans kundtjänst. 

14.2 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Bodystores kundservice, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr . Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

Vid eventuell tvist följer Runda Humlan AB beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

14.3 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 14.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol.

Dessa Villkor har fastställts av Runda humlan den 2022-05-02